Af en toe zie ik het wel eens passeren: jonge ondernemers die zich puur richten op verkoop via social media, maar zelf geen eigen website hebben. Het is makkelijk om je diensten te verkopen via Facebook, Instagram of aanverwanten en heel wat mensen zijn er heel succesvol in, maar toch geeft die strategie me nogal de kriebels.

Het gebeurde vorig jaar een paar keer dat Facebook en Instagram even plat lagen. Zowel de site als de app laadde geen nieuwe berichten meer in en als je zelf iets wilde posten, dan lukte dat niet, hoe vaak je ook probeerde. Ik spreek uit ervaring, want ik wilde tijdens een van die pannes een hele schattige foto van mijn zoontje delen via Instagram. Boe, Instragram. Boe.

Bij mij bleef het gelukkig maar bij het delen van een persoonlijke foto, maar er zijn genoeg influencers die leven van Instagram. Ze werken samen met bekende merken en die betalen de influencer per foto waar het merk in voorkomt. Of ze verwachten dat een foto op een bepaalde datum online komt. Die influencers liepen tijdens die pannes inkomsten mis.

Of wie weet was er wel een coach die een nieuwe online cursus woensdag lanceerde. Misschien had hij een Facebook live gepland tijdens de laatste cruciale 24u van de lancering, maar kon die niet doorgaan omdat Facebook plat lag. Wie weet lanceerde er een merk nét een nieuw product die dag en hadden ze een hele hoop advertenties ingesteld op zowel Instagram als Facebook, maar bereikten die hun doelgroep niet omdat er gewoon nauwelijks iets werkte. Stel. Je. Voor. Dat is ongetwijfeld een ramp voor mensen die Facebook en Instagram nodig hebben om inkomsten te genereren.

Ik heb het al verschillende keren in het verleden gezegd en het feit dat er een panne was bij het grootste sociale netwerk ter wereld, gaat er voor zorgen dat ik het nog een keertje herhaal. Zorg dat je website en je nieuwsbrief de kern zijn van je merk. Niet je Facebookpagina. Niet je LinkedIn. Niet je Instagram. Niet eender ander social netwerk.

Als die wegvallen en je speelt alleen maar in op die sociale netwerken, dan heb je niets meer. Nada. Noppes. Dan heb je geen adressen van potentiële klanten. Dan heb je geen artikels waar je geïnteresseerden naar kan doorverwijzen. Dan heb je geen portfolio dat je kan delen met de wereld. Zorg dat zulke zaken op een website staan die je zelf kan beheren en verzamel de gegevens van geïnteresseerden via een nieuwsbrief.

Vergelijk het met een spinnenweb. Jouw website en nieuwsbrief zijn de spin die in het midden van het web klaar zit om haar prooi te verorberen. Alle sociale netwerken? Die vormen het web. Die kleverige, ragfijne draden zorgen ervoor dat de prooi vast komt te zitten. Breekt één van die ragfijne draden, dan is het web misschien wat minder effectief als het aankomt op vangen van vliegen en andere insecten, maar het kan zeker nog wel het een en het ander vangen en daardoor zal de spin zeker niet verhongeren.

Beetje een lugubere analogie? Misschien een beetje, maar you get the picture. En hierbij meteen ook mijn excuses aan iedereen met een spinnenfobie. 😉

Dus ja, je kan perfect een zaak hebben die goed draait via social media, maar een website is nog steeds een must omdat je via die weg de gegevens van (potentiële) klanten zelf kan verzamelen en zelf kan beheren. Als Zuckerberg en de zijne dan plots zeggen: “Nope, we trekker de stekker uit Facebook en Instagram”, dan kan jij zonder probleem verder blijven ondernemen omdat je je leads en volgers kan contacteren via de gegevens die ze hebben achtergelaten via hun website.

En daarom heb je dus nog altijd een website nodig anno 2020. En anno 2021. En vermoedelijk ook nog anno 2022.