Landingspagina’s zijn rare snuiters. Ze zijn doorgaans belachelijk lang en breken zowat iedere regel rond het maken van webpagina’s, maar het belangrijkste is dat ze werken. En een landingspagina maken die converteert, is doorgaans makkelijker gezegd dan gedaan.
Je bent ze ongetwijfeld al een keer tegengekomen, die ellenlange pagina’s waar de eigenaar van de website in kwestie alle voor- en nadelen van zijn product opsomt of waar de eigenaar in geuren en kleuren zijn werkwijze voor een bepaalde dienst uitlegt. Hell, je moet zelfs niet ver kijken om zulke pagina’s te vinden. De cursuspagina’s hier op Tuttefrut zijn het schoolvoorbeeld van zo’n landingspagina’s. 

Wat is een landingspagina nu eigenlijk?

 
Een landingspagina is een pagina waar je als bezoeker of potentiële klant op terecht komt nadat je doorklikt op een bepaalde call to action. Dat kan een link zijn in een nieuwsbrief die je ontvangt, een advertentie op social media of knop waar je op doorklikt op een website. Zulke pagina’s worden meestal gebruikt voor marketingdoeleinden. Het doel is dan ook dat, door de informatie die je deelt op je landingspagina, je jouw bezoeker overtuigt om zich bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief, aan te melden voor een online cursus of een sessie bij jou te boeken. 

Met andere woorden: landingspagina’s zijn best wel belangrijk voor je zaak en je kan er eigenlijk nooit teveel hebben. 

Dus bied je verschillende producten of diensten aan? Dan maak je best voor ieder product of dienst een aparte landingspagina. Probeer niet steeds het warm water uit te vinden. Maak gewoon één keer een landingspagina die keigoed in elkaar zit en kopieer die iedere keer als je met een nieuw product of een nieuwe dienst op de proppen komt. Het zal je zoveel tijd besparen! 

PRO-TIP // Breekt het koude zweet je uit als je denkt aan wéér wat nieuwe pagina’s uitwerken en wéér prutsen aan je website? Die website die je vorige week nog helemaal naar de zak hebt gewerkt door op de verkeerde knop te klikken? Oeps. Geen paniek. Er zijn tal van sites zoals Unbounce of Leadpages of waar je met een paar eenvoudige klikken een landingspagina in elkaar kan boksen. Zij werken meestal met templates waar je je content enkel nog in moet copy pasten en done! Landingspagina klaar.

Welke elementen plaats je op je landingspagina?

De reden waarom de meeste landingspagina’s gigantisch lang zijn, is omdat er gewoon heel veel informatie komt op te staan. Je wil je bezoeker zoveel mogelijk informatie geven zodat hij of zij een goed onderbouwde keuze kan maken om met jou in zee te gaan. Voor je begint met het bouwen van je landingspagina is het dan ook belangrijk om even stil te staan bij het doel van die pagina.

Wat wil je bereiken? Wil je dat je bezoeker een kennismakingsgesprek bij je boekt? Wil je dat ze een informatief e-boek kopen? Of wil je dat ze zich aanmelden voor je online cursus? Wat is je doel? Wanneer kan je zeggen: “Yup, die landingspagina heeft wel degelijk z’n ding gedaan!”.

Je bent ze ongetwijfeld al een keer tegengekomen, die ellenlange pagina’s waar de eigenaar van de website in kwestie alle voor- en nadelen van zijn product opsomt of waar de eigenaar in geuren en kleuren zijn werkwijze voor een bepaalde dienst uitlegt. Hell, je moet zelfs niet ver kijken om zulke pagina’s te vinden. De cursuspagina’s hier op Tuttefrut zijn het schoolvoorbeeld van zo’n landingspagina’s.

 

  • Schrijf voor je bezoeker
    Je maakt een landingspagina niet voor jezelf, je maakt een landingspagina voor je bezoeker. Dus schrijf niet vanuit jezelf, maar schrijf voor je bezoeker. Laat ze weten wat ze bijvoorbeeld aan je online cursus overhouden. Hoe gaat die cursus hen helpen? Welke voordelen houden ze er aan over? Waarom kan jij hen specifiek daarmee helpen? Leg hun pijnpunten bloot en laat weten hoe jij ze daarmee gaat helpen.
  • Lijstjes & tussentitels
    Je bezoeker gaat snel veel informatie uit je pagina willen halen. Daarom is het beter om geen muren van tekst te schrijven, maar je tekst op te delen in lijstjes. Op die manier is de informatie op je landingspagina gemakkelijker om snel te scannen en kan je bezoeker sneller een keuze maken of ze met jou in zee willen gaan of niet. Zet boven ieder lijstje een duidelijke tussentitel. Zulke titels helpen je bezoeker bij makkelijk de juiste informatie vinden op je pagina. Daarnaast zijn ze ook geweldig naar SEO toe. Hoppa! Win-win!
  • Call to actions. Veel call to actions.
    Als je al een keertje op een landingspagina beland bent, dan zal je gemerkt hebben dat er meer dan één knop staat of call to action staat. Je probeert je bezoeker hiermee een actie te laten uitvoeren. Schrijf je nu in! Boek nu je kennismakingsgesprek! Bel ons nu! Doorgaans gebruik je actief taalgebruik voor deze call to actions en laat alles maar lekker opvallen. Als je een knop gebruikt, geef ze dan een kleur die goed opvalt en afsteekt tegen de andere kleuren die je gebruikt op de pagina.
  • Multimedia
    Geschreven tekst is allemaal goed en wel, maar stiekem, heel stiekem, is veel tekst lezen wat overkill tegenwoordig. Plus een pagina met alleen maar tekst is écht wel te veel van het goede. Wissel dus sowieso af met de nodige beelden. Een foto kan een visueel rustpunt zijn in een hele lange pagina. Maar misschien is het ook een idee om een video toe te voegen aan je pagina. Op deze manier ziet je bezoeker wie jij bent, hoe de dienst of het product eruit ziet en moeten ze die ellenlange pagina niet helemaal lezen. Alleen met video werken is helaas ook geen optie, omdat je altijd mensen gaat hebben die bijvoorbeeld je pagina bezoeken terwijl ze op de trein zitten. Of met een slapende baby op de arm.
  • Social proof
    Social proof zou op iedere landingspagina moeten terugkomen. Meestal zie je social proof in de vorm van getuigenissen, maar je kan bijvoorbeeld ook op een landingspagina voor een nieuwsbrief het aantal abonnees zetten. Mensen zien dat andere mensen je al zijn voor gegaan en dat wekt vertrouwen op. Het zorgt ervoor dat ze weten dat je geen gebakken lucht verkoopt. Heb je een nieuwe dienst of een nieuw product waarvoor je een landingspagina wil maken, maar waarvoor je nog geen getuigenissen hebt? Je kan altijd een paar trouwe klanten de dienst of het product aan een goedkopere prijs laten “testen”. Vraag daarna zeker wat ze er van vonden.
  • Achter de schermen
    Naast het uitgebreid informeren over wat ze kunnen verwachten, is het ook interessant om hen te laten zien hoe die online cursus of dat e-boek er uit ziet. Je moet het natuurlijk niet in het lang en in het breed laten zien, want dan gaan ze je product uiteraard niet kopen, maar een tipje van de sluier kan wel een meerwaarde zijn. Niet alleen maakt dat hen een beetje nieuwsgierig, maar ze weten ook wat ze kunnen verwachten. Uiteindelijk blijft het kopen van een online product of zelfs een dienst een wilde gok. Hoe beter je bezoeker geïnformeerd is, hoe beter hij een keuze kan maken. Misschien bied je een bepaalde dienst aan en heb je niets concreets om te laten zien? Geen paniek. Werk met icoontjes om de stappen van het proces in je dienst weer te geven. Of laat een fotograaf een paar foto’s nemen die bij die stappen passen. Zo laat je toch iets visueel zien. Dat visuele aspect kan voor een rustpuntje zorgen op die ellenlange landingspagina tussen al die tekst.
  • What’s next? Wat gebeurt er nadat de klant betaalt?
    Ik schreef het al in het vorige puntje: je bezoeker wil weten wat ze kunnen verwachten. Dus vertel het hen.  “Nadat je hebt betaald, ontvang je een mail met een link naar een vragenlijst” of iets dergelijks. Het stelt hen een beetje gerust. Ze weten wat hen te wachten staat. Daarnaast laat jij ook zien door het over de volgende stap te hebben, dat je een proces hebt waarbij je altijd weet wat de volgende stap is. Ze zijn in goede, capabele handen met andere woorden.
  • Veelgestelde vragen
    Ongetwijfeld ga je gaandeweg heel wat vragen krijgen over de dienst of het product dat je aanbiedt. Die kan je verzamelen in een “veelgestelde vragen” rubriek op de landingspagina. Uiteraard heb je, als je jouw landingspagina net online zwiert, die vragen waarschijnlijk nog niet ontvangen. No worries. Verzin zelf een paar vragen waarvan je denkt dat die gesteld zullen worden. Hoe lang krijg ik toegang tot de online cursus? Hoeveel tijd moet ik vrijmaken om aan de slag te gaan met deze cursus? Waar gaat de coaching sessie door? Wat moet ik zelf meenemen naar deze workshop? Het zijn ongetwijfeld vragen die al aan bod zijn gekomen op je landingspagina, maar soms is het niet altijd duidelijk dus is het interessant om ze terug te laten komen in de veelgestelde vragen.
  • Contactformulier
    Niet al je bezoekers zullen zomaar overgaan tot actie. Sommigen van hen zullen met vragen zitten. Veel vragen. En uiteraard willen ze graag antwoorden op die vragen voor ze de volgende stap zetten. Je kan best een contactformulier op de landingspagina zelf toevoegen. Als je hen laat doorklikken naar je contactpagina zelf, dan moeten ze klikken en als een bezoeker moet klikken, dan bestaat de kans dat ze afhaken. Probeer zo snel mogelijk te antwoorden op de mails die binnenkomen via het contactformulier.
PRO-TIP // Zorg dat je landingspagina er goed uitziet op je smartphone en gebruiksvriendelijk is. Iets meer dan de helft van je bezoekers gaat via zijn smartphone of een ander mobiel toestel zoals een tablet naar je pagina kijken. Maak je knoppen dus zeker groot genoeg, zorg dat je bezoeker niet horizontaal moet scrollen en laat je afbeeldingen mee verkleinen.
Voila! Bouwen maar! Eens je klaar bent met je landingspagina, is de vraag natuurlijk “hoe zorg je ervoor dat mensen nu ook je dienst of product kopen via die pagina?”. Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat die pagina converteert? Ik schrijf binnenkort een blogbericht met een aantal tips daarvoor, maar we moeten eerst beginnen bij het begin: een landingspagina bouwen. Dus gaan met die banaan!